وزارت علوم، تحقیقات و فناوری
دانشگاه سوره
دانشکده هنر
پایان نامه تحصیلی در مقطع کارشناسی ارشد صنایع دستی
گرایش پژوهش هنرهای سنتی
عنوان پایاننامه
بررسی قالیهای طرح درختی
در موزه آستان قدس رضوی
استاد راهنما
عبدالکریم عطارزاده
اساتید مشاور
سلیمان سعید آبادی
منا سلطانی
برای رعایت حریم خصوصی نام نگارنده پایان نامه درج نمی شود
(در فایل دانلودی نام نویسنده موجود است)
تکه هایی از متن پایان نامه به عنوان نمونه :
(ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است)
فهرست مطالب
عنوان صفحه
فصل اول- کلیات طرح تحقیق………………………………………………………………………….. 1
مقدمه……………………………………………………………………………………………………….. 2
1-2- تعریف، بیان ضرورت و اهمیت مسئلهی پژوهش……………………………………………………. 3
1-3- سابقه، پیشینه و ادبیات نظری پژوهش……………………………………………………………………. 4
1-4- پرسشهای پژوهش……………………………………………………………………………………………………. 7
1-5- فرضیههای پژوهش……………………………………………………………………………………… 7
1-6- اهداف و ارزش نظری پژوهش…………………………………………………………………………………… 7
1-7- روشها و فنون اجرایی پژوهش………………………………………………………………………………… 8
1-8- محدودیتهای پژوهش……………………………………………………………………………………. 8
فصل دوم- کلیاتی درباره تاریخچه موزه آستان قدس رضوی و بررسی نقش طرح درختی 9
2-1- تاریخچه موزه آستان قدس رضوی………………………………………………………………………… 10
2-2- موزه فرش آستان قدس رضوی……………………………………………………………………………… 12
2-3- بررسی نقش طرح درختی………………………………………………………………………………………. 14
2-3-1- نماد درخت…………………………………………………………………………………………………………. 14
2-4- نقش درخت در قرآن کریم…………………………………………………………………………………….. 16
2-5- نقش درخت در قالی و مفهوم تمثیلی آن از بهشت موعود…………………………………. 17
2-5-1- طوبی……………………………………………………………………………………………………………………. 18
2-5-2- سدره المنتهی…………………………………………………………………………………………………….. 18
2-6- نقش درخت در قالی ایران……………………………………………………………………………………… 19
2-6-1- طرح درختی…………………………………………………………………………………….. 20
فصل سوم- معرفی قالیهای درختی موزه آستان قدس رضوی…………………………………….. 28
3-1- قالی سجادهای محرابی درختی قندیل دار…………………………………………………………….. 31
3-2- قالی پردهای دو رو، محرابی درختی………………………………………………………………………. 38
3-3- قالی محرابی درخت طوبی……………………………………………………………………………………… 47
3-4- قالیچه گلدانی درختی…………………………………………………………………………………………….. 52
3-5- قالیچه سروی طاووسی……………………………………………………………………………………………. 56
3-6- قالی گلدانی درختی سوف باف (برجسته باف)……………………………………………………… 62
3-7- قالیچه محرابی درختی جانوری……………………………………………………………………………… 67
3-8- قالیچه محرابی درختی……………………………………………………………………………………………. 74
3-9- قالیچه درختی…………………………………………………………………………………………………………. 78
نتیجه گیری…………………………………………………………………………………………………….. 81
منابع…………………………………………………………………………………………………………. 83
مقدمه
طبیعت با همه زیباییاش همواره الهام بخش هنرمندان در عرصههای مختلف هنری بوده و طبیعی است طراحان با ذوق قالی ایرانی با طبع لطیف و ژرفنگری هنرمندانهشان این همه زیبایی را که خالق بخشنده و مهربان در اختیار آنها نهاده و اطرافشان پراکنده است به دیده دل بنگرند و در آثار خویش از آنها بهره گیرند. نماد درخت یکی از قدیمی ترین نقوشی است که مورد توجه بشر قرار گرفته و آن را در آثار هنری خویش به کار برده است. این نماد که بیشتر آن را به عنوان درخت مقدس و یا درخت زندگی میستودند، از 3500 سال قبل از میلاد در نواحی بین النهرین و پس از آن ایران مورد توجه بوده است. حضور این نماد که با اشکال مختلف به کار گرفته میشده است، تا پس از ظهور اسلام نیز همچنین در آثار هنری به چشم میخورد، اما این باور نه به عنوان درخت زندگی و از دیدگاه اساطیری، بلکه در نقش آفریده با برکت خداوند، تسبی
برای دانلود متن کامل پایان نامه اینجا کلیلک کنید
لینک بالا اشتباه است
:: بازدید از این مطلب : 596
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0